Pedro Valerino (Manzanillo, 1981)

Pedro Valerino paints as if he were creating a pictorial language superimposed on that of conventional writing, each plane or fragment of color seems to supplant the words that are hidden from the viewer’s view, resulting in a visual rearrangement composed of small areas of pigment. These works exhibit an abstract result, but they start from a rigorous process whereby words and concepts are transformed into a meticulous visual alphabet, a kind of encrypted code that turns the process of painting into an act of self-censorship, to put it in some way , especially considering the origin of the author. The artist establishes a dialogue with himself and proposes a type of conceptual-based abstraction that tries to hide a whole universe of meaning under a layer of planes of color.

His works conjure the tradition of abstract painting of concrete and minimal origin with the conceptual tradition of art. But his work is an example of that idea that states that an element is always more than the sum of its parts, his work transcends its referents and seeks to establish a direct relationship with the most current discourses of art.

Pedro Valerino pinta como si estuviera creando un lenguaje pictórico superpuesto al de la escritura convencional, cada plano o fragmento de color parece suplantar a las palabras que quedan ocultas a la vista del espectador, resultando entonces en un reordenamiento visual compuesto de pequeñas áreas de pigmento. Estas obras exhiben un resultado abstracto, pero parten de un proceso riguroso mediante el cual las palabras y los conceptos se transforman en un meticuloso alfabeto visual, una suerte de código encriptado que convierte el proceso de pintar en un acto de autocensura por decirlo de alguna manera, sobre todo teniendo en cuenta la procedencia del autor. El artista establece un diálogo consigo mismo y propone un tipo de abstracción de base conceptual que intenta esconder debajo de una capa de planos de color todo un universo de sentido.

En sus obras se conjuran la tradición de la pintura abstracta de procedencia concreta y minimal con la tradición conceptual del arte. Pero su obra es un ejemplo de aquella idea que plantea que un elemento siempre es más que la suma de sus partes, su trabajo trasciende sus referentes y busca entablar una relación directa con los discursos más actuales del arte.

© 2018 CdeCuba Art Collection. Developed by HabanaWebs